Egyetlen nép, nemzet,
állam története sem értelmezhető önmagában, szűk keretek között. Minden ország
történetében döntő hatása van a nemzetközi eseményeknek, a világpolitika
porondján zajló történéseknek. Ez kétségtelenül igaz nemzetünk, hazánk esetében
is. A XX. században bekövetkezett nagy változásokat, például az 1945-ben
előállt új helyzetet sem tudnánk megfelelően értelmezni e folyamatok nélkül. Abban,
hogy megértsük, miért úgy alakult Magyarország történelme a II. világháború
után, ahogy, és miért hittek kezdetben sokan egy demokratikus alapokon álló, a
lakosság életét társadalmi reformok révén jobbító állam létrejöttében, egy szűk
nacionalista értelmezési keretben aligha lenne lehetőség. Gondoljunk a szovjet
katonai megszállásra, a Moszkvából hazatérő kommunista politikusok ideológiai
hátterére, a Szövetséges Ellenőrző Bizottság itteni ténykedésére, vagy éppen a
lakosságcserére. Mindegyiknek van komoly külföldi vonatkozása. Amikor a Nemzeti
Emlékezet Bizottsága és az Országgyűlés Hivatala 2014. december 11-én az
Országház Felsőházi üléstermében megrendezett Remény és realitás. Magyarország
1945 című konferenciájának Horváth Zsolt és Kiss Réka által 2017-ben kötetbe
szerkesztett tanulmányait olvassuk, az összes szövegben – kimondva vagy
kimondatlanul – érződik a fenti mondatok igazsága. A magyar történelemről
tehát, így a II. világégést követő történelemről is nemzetközi keretbe
illesztve kaphatunk teljes és valós képet. Így tettek az előadók, azaz a könyv
szerzői is. A kötetben összesen 16, lábjegyzetekkel és bőséges szakirodalommal
ellátott tanulmányt olvashatunk.
A Helyzetkép című
részben Schmidt Mária a bipoláris világ születése kapcsán a Churchill-Sztálin
paktum, a két vezető közötti osztozkodás jelentőségéről és következményeiről
értekezik. Lényegében ez a megegyezés vezetett el a világ kétosztatúságához, a
hidegháborús tömbök kialakulásához. A Magyarország számára a szovjet táborból
való kiválásra kínálkozó lehetőségként említi Ausztria 1955-ös, nagyhatalmi
megegyezések eredményeként történt függetlenedését, és ezt tartja az 1956-os
fegyveres harcok egyik fontos kiváltó okának. (lásd 33. oldal). Gyarmati György
a lopakodó kommunista térfoglalás eszközeit elemzi, felsorolva azokat az illúziókat,
amelyek elaltatták a döntő többségében demokráciára vágyó társadalom éberségét,
és abba a hitbe ringatták a magyarságot, hogy minden politikai erő célja a
társadalom jobbítása, miközben egy sajátos, komoly belharcokat eredményező
„hatalmi dualizmus” (47. oldal) jött létre. M. Kiss Sándor részletesen és
alaposan mutatja be a változások idején lezajló elitcserét, kezdve az 1920-as
évektől, folytatva 30-as években erősödő szélsőjobbal és a 40-es évek elején
szerveződő baloldali mozgalmakkal, pártokkal, a szövetségkeresésekkel. Két
fontos kijelentését mindenképpen érdemes szó szerint idézni: „Az 1944. október
15-i nyilas hatalomátvétel a horthysta elit teljes bukását jelentette.” (77.
oldal) „1944. október 15. és december 21. között nem volt olyan hatalmi
csoportosulás, amelyik reprezentálhatta volna az országot.” (78. oldal) Ebben a
légüres térben jelent meg az ország irányítását magához ragadó új politikai
elit, amely az Ideiglenes Nemzetgyűlés és az Ideiglenes Nemzeti Kormány tagjaiból
állt. Izsák Lajos az ideiglenes kormány megalakulását sorsfordulónak tekinti,
és felvázolja az esemény hazai és nemzetközi történetírásban való megjelenését,
értékelését. Ezt követően kitér az INK külpolitikai elképzeléseire, lépéseire,
hangsúlyosan a szövetséges hatalmakkal kötött fegyverszünetre, annak tartalmára
és következményeire.
Az Átszervezés című
részben négy tanulmányt olvashatunk. Zinner Tibor tanulmányának címével „A
magyar nép nevében”? arra utal, hogy a Népbíróságok Országos Tanácsa (NOT) jelmondattá
vált kijelentése mennyiben és meddig volt valós. Kiemeli a hazai
népbíráskodáshoz vezető út nemzetközi hátterét, és az 1945-1950 közötti
népbírósági perek sajátosságait, majd értékeli az ítélkezési gyakorlatot, és
rámutat a rendszerváltás utáni félmegoldásokra. Okváth Imre az 1945. január és
november közötti időszakban vizsgálja a fegyveres testületek – a hadsereg, a
politikai rendőrség, a katonai titkosszolgálat – megszerveződését és működését,
a SZEB és Moszkva szerepét a folyamatok alakulásában. Germuska Pál a háborús
anyagi károk – beleértve a 2. Ukrán Front zsákmányszerzéseit ‒ által sújtott
Magyarország 1945-ös gazdasági helyzetét elemzi. A nehézségeket növelte, hogy a
január 20-án aláírt fegyverszüneti egyezmény „fenntartotta a Vörös Hadsereg
szinte korlátlan gazdasági hatalmát az elfoglalt területeken.” (158. oldal)
Ebben a helyzetben került sor a földreform megvalósítására, a
gyárleszerelésekre, fokozódott az inflációs nyomás, és megérkezett a
felszólítás a háborús jóvátétel első szállításaira. Az ideiglenes kormány és a
nemzeti bank számos intézkedést tett a költségvetés stabilizálására és az
infláció megfékezésére. Borhi László tanulmányában a szovjet gazdasági
térnyerés legfőbb eszközeként foglalkozik a jóvátétellel, folytatva Germuska Pál
gondolatmenetét. A két szöveg nagyon jól kiegészíti egymást.
A harmadik rész A
megszállt ország címet viseli. L. Balogh Béni a szovjet csapatok magyarországi
jelenlétének 1944-1947 közötti időszakát vizsgálva kitér arra, hogyan jelenik
meg a téma a történetírásban 1945 májusától egészen napjainkig. Ezután
felvázolja az ország szovjetizálása kapcsán felmerült kérdéseket, a szovjet
csapatok bejövetelének körülményeit, rámutat a lakosságot ért atrocitásokra és
gazdasági károkra. Bognár Zalán levéltári források, irodalmi példák és interjúk
segítségével tárja elénk a Gupvi lágereibe, „málenkij robotra” hurcolt mintegy
260-315 ezer fő sorsát. Bank Barbara a vármegyék vezetésének és
feladatrendszerének átalakulását mutatja be a szovjet megszállás első évében. Tanulmányából
megtudhatjuk, milyen tervei voltak a kommunista pártnak a közigazgatás
átalakítására, hogyan változott meg a Minisztertanács döntései és a pártközi
értekezletek révén a vármegyék igazgatása, és mennyire folyt bele a döntésekbe
a megszálló Szovjetunió. Rigó Róbert kutatásai nyomán az elitváltást az
előzőekhez képest jóval kisebb léptékben, Kecskemét 1945-ös példáján keresztül
ismerhetjük meg: a közigazgatás újjászervezését az elitváltás intézményeit, a
hatalom új birtokosait. A szerző végül az eseményekből levonja, és öt pontban
összefoglalja következtetéseit a változásokat illetően.
A negyedik fejezet A
határokon túl címet kapta. Négy tanulmányában négy szomszédos állam
magyarságának háborús és háború utáni életkörülményeibe enged bepillantást.
Gaucsík István Csehszlovákia vonatkozásában kitér a szlovák politika
viszonylagos különutasságára, a kassai kormányprogram tartalmára, a szlovák
politikai és gazdasági nacionalizmus sajátosságaira. Molnár D. Erzsébet a
szovjetek által megszállt Kárpátalja és Kárpátontúli Ukrajna kapcsán kitér a
kárpátaljai magyarság és németség 1944-es deportálására is. Lönhárt Tamás az
erdélyi magyarok politikai helyzetét és a kisebbségi magyar politika
lehetőségeit, a pártalakulásokat és együttműködési elképzeléseket ismerteti. Hogyan
viszonyult a kisebbségi kérdéshez a Jugoszláv Kommunista Párt 1944-1945-ben?
Milyen különbségek voltak a politikai elmélet és gyakorlat között? Kik voltak a
kisebbségi kérdés radikális megoldásának élharcosai, és milyen érvekkel nyerték
meg a politikai döntéshozókat? Ezekre a kérdésekre kaphatunk választ Hornyák
Árpád zárótanulmányából.
A kötet végén található
a rövidítések jegyzéke, valamint egy hosszú névmutató is, amely segíthet, ha
egy konkrét személyről szeretnénk olvasni. A tudományos igénnyel, ugyanakkor
közérthető módon megírt révén átfogó képet kaphatunk az 1945 körüli magyar
történelem néhány fontos részterületéről.
A kötet adatai: Horváth Zsolt – Kiss Réka (szerk.): Remény és realitás. Magyarország 1945. Nemzeti Emlékezet Bizottsága, Budapest, 2017.
https://ujkor.hu/content/vagy-es-valosag-magyarorszag-lehetosegei-az-1945-koruli-evekben
Megjegyzések
Megjegyzés küldése