Kettős kötődés

 

Első irodalmi találkozásom Polcz Alaine-nel gimnazista koromban történt. Ekkor olvastam a megrázó és magával ragadó Asszony a frontont. Érdekes, hogy később a temetők és a halálhoz fűződő szokások kapcsán megint visszatért az általam olvasott szerzők közé. A hazai hospice mozgalom egyik alapítója azonban nemcsak szépirodalmi művek és szakkönyvek szerzőjeként érdekes, ahogy második férje, Mészöly Miklós prózaíró sem. Legalább ennyire érdekelheti az olvasót kettejük közös élete is. Engem például az a része, ahogyan egymás mellett, egymás társaságában éltek. Ebbe enged betekintést számunkra dilógiája, azaz kétkötetes munkája révén Szávai Géza, aki jó szívvel ajánlotta nekem ezt a munkáját, én pedig ugyancsak jó szívvel ajánlom minden érdeklődő olvasónak.

A két kötet elolvasása előtt érdemes észbe vésni, hogy ezek nem klasszikus életrajzok, nem irodalomtörténeti pályaképek, és nem forráskiadványok. Egy irodalmár ember emlékei, amelyeket szívesen idéz fel az évek távlatából, nem kevés fekete-fehér és színes fényképpel kiegészítve. Persze sokszor ennek fordítottja igaz, és a szöveg a képek kiegészítője. A két kötet eleve több mint két ember, egy házaspár közös életének lenyomata, hiszen legalább annyira fontosak a történetben Szávaiék: Géza, felesége, Ilona és lányuk, Eszter is. Tulajdonképpen a különböző emberi viszonyulások határozzák meg a két könyv hangulatát: a tiszteletteljes, ám baráti, sokszor csipkelődő magázódás, a szinte már testvéri tegeződés, a kisebb veszekedések és a harsány nevetés. Közben a Szávai család sorsának alakulását, a Pont Kiadó születésének körülményeit, és a nemzetközi kitekintést nyújtó Conflux sorozatot is megismerhetjük ezekből a vékony, mégis igazán tartalmas kötetekből.

Amit Gézában leginkább kedvelek, akár írásban, akár szóban, az a végtelen őszintesége. Olyan dolgokról mesélt nekem első személyes találkozásunkkor, amelyeket nem mindenki adna ki magából, pláne ilyen rövid ismeretség után. És még akkor is megtisztelve éreztem magam, hogy ezekbe a mások által rejtegetett titkokba beavatott, amikor a könyvek valamelyikében olvastam ugyanazt. Írásaiban azt szeretem leginkább, hogy a legtragikusabb történetbe is képes belecsempészni a sajátos humorát. Mert humor nélkül élni lehet ugyan, de nem érdemes. Talán ez a legfontosabb útmutatás, amit e könyvek kapcsán is megfogalmazhat az ember.


A kötetek adatai: Szávai Géza: Az életed, Polcz Alaine. Asszony a hátországban. Pont Kiadó, Budapest, 2021.
                            Szávai Géza: Az élet és Mészöly Miklós. A templom és kilincse. Pont Kiadó, Budapest, 2022.

Megjegyzések