A Vörösmarty Társaság
időről időre kerekasztal beszélgetéseket szervez az irodalmat, a művészeteket,
a közéletet érintő legfontosabb kérdésekről. Így adott helyet idén májusban a
Vörösmarty terem az Így élünk ma…! A Nyugat szorításában című rendezvénynek,
amelynek házigazdája Bobory Zoltán volt, résztvevői pedig a Szegvári Elemér
Társaság öt tagja, akik működési területükön kiemelkedőt nyújtottak, nyújtanak.
Az eszmecserén elhangzott
előadások, hozzászólások egy vékony kis kötetbe szerkesztve jelentek meg, a Vár
folyóirat különszámaként. Elsőként Suplicz Sándor pszichológus, az Óbudai
Egyetem docensének írását olvashatjuk, Egy nép túlélésének belső és külső feltételei
címmel. A szerző szakirodalmi példára hivatkozva öt velünk született morális
kategóriát sorakoztat fel: mások sértésének tilalma, együttérzés; igazságosság,
kölcsönösség; csoporton belüli szolidaritás; tekintélytisztelet; tisztaság,
tisztesség. Ezek érvényesülését vizsgálja a különböző társadalmakban, de nem
áll meg itt a gondolatmenet, hiszen az elemzésbe más szempontokat is bevon, és
jó érzékkel ragadja meg egyebek mellett a német gazdaság átalakulásának
legfontosabb okait, rámutat az America first! elvének tarthatatlanságára, arra,
hogy a világon ma egyetlen, heterogén államszövetség jogot formál a világ
uralására, önző módon csak a saját gazdasági érdekeit figyelembe véve. Hozzátenném:
Oroszország és Kína hasonló úton jár. Éppen ezért a kötet alcíme inkább így
lenne helytálló: A Nyugat és Kelet szorításában. Suplicz végső soron arra jut,
hogy a jó közérzethez szinte mindenről le kellene mondanunk, ami a társadalmak
fennmaradását hosszú távon garantálja – a csoporton belüli szolidaritásról, a
morális és vallási elvek szerinti élet hirdetéséről, a tekintély és a hagyományok
tiszteletéről. Ugyan nem teszi fel a kérdést, de sugallja azt, amivel teljes
mértékben egyetértek vele: És vajon meddig lenne ezek nélkül jó a közérzetünk?
Elmer István író,
újságíró mintegy 40 oldalon fejti ki sokszor sarkos, ám a figyelem
megragadására alkalmas, elgondolkodtató téziseit. Már a címre is felkaphatjuk a
fejünket: Elveszünk vagy mégsem? Az alcím jelzi, hogy nem egy rövid, pár
bekezdésnyi tárcát kapunk a következőkben: Korunk arcképe szellemtörténeti
megközelítésben. Tulajdonképpen egy gondolati kísérletben vehetünk részt,
miközben betekintést kapunk az európai/fehér civilizáció változástörténetébe.
Közösségi életformánk soha olyan drasztikus változáson nem ment át, mint éppen
az előző században. A vallás/kultusz jelentőségét egyre többen kérdőjelezték
meg, a törvények szelleme egyre kevésbé az erkölcsből mint tiszta forrásból
fakadt, a társas embert az önző, túlindividualizált egyed kezdi kiszorítani.
Magyarán: nagymértékben változott és változik a szellemi‒lelki‒erkölcsi
magatartásunk. Ma már teljesen mást jelent a szabadság, mint akár a francia
forradalom előtt, akár 100 éve. Egyre inkább a szabadosság válik elfogadottá,
sőt, követendő normává. Ez lesz az erkölcsi zsinórmérték, ami a törvénykezésben
is uralkodóvá válik. Persze a 20. századi, totalitárius rendszereket megalapozó
ideológiák, a nácizmus és a kommunizmus több évtizedes uralmához viszonyítva a
mai, polgárinak mondható berendezkedés egyértelműen emberiesebb. Azonban vannak
jelei a válságnak. Az iskola például a gyerekeknek útravalót adó
oktatási-nevelési intézményből szolgáltatóvá vált, ahol a szülők vásárlóként
jelennek meg, és lépnek fel a saját igényeikkel. A férfi és nő közötti viszonyban
is komoly változások álltak be. Gondoljunk az új élet fogantatására, a másság
elfogadása helyett annak piedesztálra emelésére, az úgynevezett társadalmi
nemekre és az azok közötti átjárhatóságra. A természeti másság egy olyan
tulajdonság, amelyet mindenkinek tiszteletben kell tartania, az az ember
veleszületett, tőle elválaszthatatlan része. Ahogy Elmer fogalmaz: „A másság
ugyanis önmagában értéksemleges – ismételten hangsúlyozva: az embernek van
értéke, függetlenül attól, milyen biológiai valóságban él.” (39. oldal). Az
erkölcsi másság viszont nem értelmezhető a hagyományos keretek között, és ahogy
látjuk, komoly társadalmi-politikai érdekérvényesítési, sőt, hatalomszerzési
törekvések kapcsolódnak hozzá. Azaz: ma komoly politikai tőkét kovácsolhat az,
aki az erkölcsi másság, a szabadosság védelmében lép fel. Azért hozzátenném,
hogy ennek az ellenkezője is igaz. Ezt látjuk például a hazai belpolitikában. A
szerző végül a magyar kultúra állapota és a nemzeti identitás alakulása kapcsán
a traumatikus változásokra, a társadalom fejlődésének többszöri
megszakítottságára irányítja figyelmünket. A Nagy Háború és Trianon, a két
világháború közötti időszak, 1956 és 1990 a társadalom bomlását eredményezte, a
közösség pedig alapjaiban rendeződött át. Ez együtt járt a nemzettudat
változásával, ami az irodalomban és a képzőművészetekben is jól megfigyelhető.
Prof. Dr. Müller Ferenc
építész, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem nyugalmazott professzorának írása
azért különösen kedves számomra, mert részben az épített örökséggel foglalkozó
kutatóként egy olyan szakember gondolatait olvashattam – Mit hagyok az utókorra?
–, aki az elmúlt közel 20 évben önkormányzati főépítészként és a hatvanas
évektől kezdve lokálpatriótaként nagyon komoly értékmentő tevékenységet
végzett. Az ebben a pár évtizedben megélt legfontosabb közösségi élményei összefoglalása
mellett egy javaslatot is megfogalmaz a jelenkor számára. Egy-egy probléma,
feladat többféleképpen is megoldható. Hogy mégis melyik megoldás lenne a
legjobb, azt ma már adatelemző módszerekkel viszonylag könnyű kideríteni. A
dolog azonban meg is fordítható: egy eredmény ismeretében feltárhatjuk az ahhoz
vezető utat, az azt megelőző döntéseket. Ebből akár az is kiderülhet, hogy egy
döntési folyamat során nem mindig a legjobb lehetőséget választották ki. Hogy
erre miért van szükség? Egyrészt más hasonló esetekben már az előkészítés
szakaszában segítséget jelenthet, másrészt az adott helyzet akár orvosolható
egy későbbi megfelelő döntéssel.
Bíró Balázs
vallásfilozófus rövid ismertetőjéből megismerhetjük a meditáció sokféleségét,
elsősorban annak buddhista és keresztény gyakorlatát, a kettő közötti lényegi
hasonlóságokat és különbségeket. Írásának apropója Bobory Zoltán Hajnali
párbeszéd című verse, „egy nyugodt, tiszta, lecsendesedett elme töprengése.”
(68. oldal). A meditáció célja az elme elcsendesedése, a tudat összpontosítása
egyetlen dologra, végső soron a béke, az öröm elérése. A test és a lélek
elválaszthatatlan egymástól, szoros kapcsolatban vannak. Az egyik sérülése a
másik épségét is veszélyezteti, és ez fordítva is igaz: aki megéli a szabad,
boldog, tudatos életet, az fizikailag is sokkal jobban érzi magát, ez az
állapot a szervezetére is hatással van. A buddhista és a keresztény meditáció
is a lelki béke, a belső szabadság elérését célozza. Előbbiben a megvilágosodás
a természettel, a mindenséggel való egyesülést, utóbbiban az istenélmény
megtapasztalását jelenti. Aki ezt átéli, törekedni fog arra, hogy újra és újra
elérje.
A Kossuth-díjas
zeneszerző, Tolcsvay Béla dalaiból árad a természetesség. A kötetben olvasható
írása egy egybefüggő gondolatfolyam, számos, külön-külön is értékes
megállapítással. Mint mindig, most is bizonyítja, hogy a hang mellett a szavak
is erővel bírnak. Ebben a pár oldalban a nagytudású énekmondó a
szabadvers-szerűen hömpölygő gondolatok mellett egy-két bekezdésnyi,
örökérvényű megállapításokat közöl.
A mondanivalóhoz szervesen illeszkedő szövegközi réz- és fametszetekkel illusztrált kötet borítója Berdó-Kovács Erika munkáját dicséri, a nyomdai előkészítésért Stokinger Józsefet és Tamást illeti köszönet.
Eredeti megjelenés: VÁR. Irodalmi és közéleti folyóirat, XIX. évfolyam, 2024/1. 38-40.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése